Σωματικές εμπειρίες, κινητικές δραστηριότητες και παιχνίδι στην εκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος: ΚΤ0330
Είδος Μαθήματος:
Μονάδες ECTS:
Εξάμηνο: 8
Διδάσκων: Τσομπανάκη Ελένη
Περιγραφή του μαθήματος
Το μάθημα προσφέρει ευκαιρίες για εμπλοκή με το παιχνίδι σε όλες τις μορφές του (αισθητικοκινητικό, συμβολικό, δραματικό, φανταστικό, δημιουργικό). Ειδικότερα, ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή σε δραστηριότητες βιωματικής μάθησης, στις οποίες η κίνηση και το παιχνίδι αποτελούν μια ουσιώδη συνιστώσα των αναπτυξιακά κατάλληλων πρακτικών. Οι στόχοι του μαθήματος συνοψίζονται ως εξής: (α) προσέγγιση του παιχνιδιού ως εργαλείου κινητικής, κοινωνικοσυναισθηματικής και διανοητικής ανάπτυξης, (β) βιωματική αντίληψη των διαφορετικών μορφών παιχνιδιού (παραδοσιακό, σύγχρονο, ακτιβιστικές δράσεις και (γ) εισαγωγή στην παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα επεξεργαστούν διαφορετικές μορφές παιχνιδιού, οι οποίες συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, μέσα από ποικίλες θεωρίες που προέρχονται από διάφορα επιστημονικά
πεδία. Στο πλαίσιο της σύγχρονης παιδαγωγικής, το παιχνίδι είναι μία διαδικασία μέσω της οποίας τα παιδιά αναπτύσσουν την έκφραση και επικοινωνία, την κοινωνική αλληλεπίδραση, δομώντας έτσι την εικόνα για τον εαυτό τους, τους άλλους και τον κόσμο. Σκοπός είναι να εμπλουτίσουμε το διδακτικό ‘ρεπερτόριο’ του δασκάλου για μια αυθεντική επικοινωνία του παιδιού με το ιστορικό-κοινωνικό και πολιτισμικό του περιβάλλον.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα κατανοήσουν βιωματικά τόσο το αυθόρμητο ή ελεύθερο παιχνίδι όσο και το οργανωμένο παιχνίδι με κανόνες. Θα κατανοήσουν βιωματικά τα γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά ερεθίσματα που περιλαμβάνει το παιχνίδι, ως ένας ολιστικός μηχανισμός μάθησης και ανάπτυξης, προκειμένου να μπορούν να διακρίνουν και να χρησιμοποιούν διαφορετικές μορφές παιχνιδιού στο περιβάλλον του σχολείου.
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση βασίζεται στην παρουσίαση βιωματικής εργασίας (σχεδιασμός και εφαρμογή κινητικής δραστηριότητας σε συνθήκες διδασκαλίας), ατομικά ή σε μικρές ομάδες, ή και την γραπτή εργασία με συγκεκριμένο στόχο για την εξέλιξη του αναλυτικού προγράμματος με το παιχνίδι ως κυρίαρχο μέσον ανάπτυξης και μάθησης, στο τέλος του εξαμήνου. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές βαθμολογούνται συνδυαστικά βάσει της συμμετοχής τους στα μαθήματα, της γραπτής εργασίας, καθώς και των εκπαιδευτικών δράσεων μικρής ή μεγάλης κλίμακας κατά την διάρκεια του εξαμήνου.
Διδακτική Μεθοδολογία
Ασκήσεις βιωματικής προσέγγισης κίνησης και παιχνιδιού (παιχνίδια μικρής-μεγάλης κλίμακας, στο δημόσιο χώρο, σε σχολική αίθουσα), διαλέξεις, κριτική θεώρηση μέσα από συζήτηση, αναστοχασμός, πειραματισμός και δημιουργία πρωτότυπων παιχνιδιών.


