Σχεδιασμός, οργάνωση και αξιολόγηση διαπολιτισμικών δράσεων
Κωδικός Μαθήματος: ΠΔ1340
Είδος Μαθήματος: Επιλογής
Μονάδες ECTS: 5
Εξάμηνο: 8
Διδάσκων: Μάγος Κώστας
Σκοπός: Η προσέγγιση των βασικών αξόνων που αφορούν το σχεδιασμό, την οργάνωση και την αξιολόγηση δράσεων με διαπολιτισμικό περιεχόμενο.
Στόχοι: Η γνωστική προσέγγιση μεθόδων σχεδιασμού, οργάνωσης και αξιολόγησης διαπολιτισμικών δράσεων. Η απόκτηση δεξιοτήτων για την πραγματοποίηση και αξιολόγηση διαπολιτισμικών δράσεων τόσο στο Νηπιαγωγείο όσο και γενικότερα. Η ανάπτυξη θετικών στάσεων απέναντι στις ποικίλες διαστάσεις της ετερότητας.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα:
- γνωρίσουν μεθόδους σχεδιασμού και οργάνωσης διαπολιτισμικών δράσεων.
- διερευνήσουν ενδεικτικές διαπολιτισμικές δράσεις τόσο από τον ελληνικό χώρο όσο και διεθνώς.
- εξοικειωθούν με εργαλεία αξιολόγησης διαπολιτισμικών δράσεων.
- αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στο σχεδιασμό και οργάνωση διαπολιτισμικών δράσεων.
Περιεχόμενο του μαθήματος: Παιδαγωγικές δραστηριότητες ενταγμένες στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος, ευρύτερα σχέδια εργασίας με διαπολιτισμικό περιεχόμενο, ανοιχτά διαπολιτισμικά εργαστήρια, προγράμματα συνεργασίας σχολείου και κοινότητας αποτελούν βασικές κατηγορίες των δράσεων που θα προσεγγισθούν στο πλαίσιο του παραπάνω μαθήματος. Οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να μελετήσουν και να αξιολογήσουν σχετικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο παρελθόν, αλλά και να σχεδιάσουν, να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν τις δικές τους διαπολιτισμικές δράσεις.
Σύνδεση με την Π.Α.: Το μάθημα συνδέεται άμεσα με την Πρακτική Άσκηση, αφού οι φοιτήτριες/ές θα ερευνήσουν, θα πραγματοποιήσουν και θα αξιολογήσουν διαπολιτισμικές δράσεις τόσο στο χώρο του Νηπιαγωγείου όσο και έξω από αυτό. H πρακτική άσκηση στο Νηπιαγωγείο θα έχει διάρκεια μιας βδομάδας, ενώ οι δράσεις εκτός Νηπιαγωγείου θα οργανώνονται και θα πραγματοποιούνται κατά περίπτωση.
Υποχρεώσεις των φοιτητών/τριών: Η παρακολούθηση του μαθήματος δεν είναι υποχρεωτική. Αντίθετα η συμμετοχή στις διαπολιτισμικές δράσεις που πραγματοποιούνται είναι υποχρεωτική, καθώς μέσα από αυτές γίνεται και η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών.
Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση των φοιτητριών/τών γίνεται μέσα από δύο εργασίες, οι οποίες αφορούν στο σχεδιασμό, την οργάνωση, την πραγματοποίηση και στην αξιολόγηση τουλάχιστον δυο διαφορετικών διαπολιτισμικών δράσεων. Ενδεικτικές δράσεις μπορεί να είναι:
- πραγματοποίηση ραδιοφωνικών εκπομπών κατά των διακρίσεων και του ρατσισμού
- οργάνωση δημιουργικών διαπολιτισμικών δράσεων για παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου
Προτεινόμενα συγγράμματα:
Μάγος, Κ. (2022). Το πέταγμα του Ερόλ. Κριτική διαπολιτισμική εκπαίδευση στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.
Στεργίου, Λ., Σιμόπουλος, Γ. (2021). Μετά το κοντέινερ. Αθήνα: Gutenberg
Ενδεικτική προτεινόμενη βιβλιογραφία
Γκόβαρης, Χ. (2011) Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση, Αθήνα: Ατραπός
Jundara, J. (2012) Διαπολιτισμική Ευρώπη, Αθήνα: Πεδίο
Μάγος, Κ. (2022). Το πέταγμα του Ερόλ. Κριτική διαπολιτισμική εκπαίδευση στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.
Νικολάου, Ν. (2011) Ένταξη και Εκπαίδευση αλλοδαπών μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο, Αθήνα: Πεδίο.
Τριλίβα Σ., Αναγνωστοπούλου Τ., Χατζηνικολάου, Σ. (2008) Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος… απλά διαφορετικός! Αθήνα: Gutenberg.
Vanderbroek, M. (2004) Με τη ματιά του Γέτι. Η καλλιέργεια του σεβασμού του “άλλου” στην εκπαίδευση, Αθήνα: Νήσος