Θέατρο στην Κοινωνία: Θεωρία και Πράξη

Κωδικός Μαθήματος: ΚΤ1432

Είδος Μαθήματος: ΤΕ

Μονάδες ECTS: 5

Εξάμηνο: 8

Διδάσκων: Κατσαρίδου Μάρθα

Δικτυακή θέση μαθήματος

 

Περιγραφή μαθήματος

Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι να διερευνήσει θεωρητικά και πρακτικά τις μορφές του Εφαρμοσμένου Θεάτρου που συνδέονται με την κοινωνία και τις ανάγκες της. Στο μάθημα προσεγγίζονται τόσο θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις που υιοθετούνται στη μη τυπική εκπαίδευση όσο και πρακτικές των σύγχρονων παραστατικών τεχνών και ειδών θεάτρου που εφαρμόζονται με κοινωνική ή/και εκπαιδευτική στόχευση.

Προτεραιότητα δίνεται στην πρακτική άσκηση των φοιτητών/τριών σε διάφορους κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς, όπου σε ομάδες καλούνται σταδιακά να συλλάβουν, σχεδιάσουν, παρουσιάσουν, αξιολογήσουν και αναστοχαστούν μια παράσταση κοινωνικού θεάτρου ή μια ολοκληρωμένη θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση. Στο μάθημα, μείζονος σημασίας θεωρείται η κατάλληλη προετοιμασία/εκπαίδευση του παιδαγωγού-εμψυχωτή, ώστε να αποκτήσει θεατρικές και κοινωνικές δεξιότητες για να ανταποκρίνεται σε κοινωνικά, μη θεατρικά περιβάλλοντα και να ενδυναμώνει διαφορετικές ομάδες, κοινότητες και άτομα. Παράλληλα, έμφαση δίνεται και στην παραστασιακή διάσταση του θεάτρου, προκειμένου οι φοιτητές/τριες να είναι σε θέση να ολοκληρώσουν με επιτυχία την παρουσίασή τους σε δημόσιο χώρο.

Το μάθημα μπορεί να συμπληρωθεί από επιπλέον (προαιρετικές) συναντήσεις σχετικές με το αντικείμενο (εκτός των απαιτούμενων), που εμπλουτίζουν τις γνώσεις/εμπειρίες των φοιτητών/τριών: παρακολούθηση θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων και επαγγελματικών θεατρικών παραστάσεων για παιδιά και εφήβους, συμμετοχή σε θεατροπαιδαγωγικές ημερίδες και εργαστήρια, συζητήσεις με προσκεκλημένους θεατροπαιδαγωγούς, σκηνοθέτες και ηθοποιούς.

 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες αναμένεται:

  • να εξοικειωθούν με πρακτικές των σύγχρονων παραστατικών τεχνών και ειδών επαγγελματικού θεάτρου και, συνδέοντας τη θεωρητική κατάρτιση με την πρακτική εφαρμογή, να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν παραστατικές τεχνικές του μεταδραματικού, συλλογικού, συμμετοχικού θεάτρου και του θεάτρου της επινόησης σε κοινωνικά και εκπαιδευτικά πλαίσια.
  • να είναι σε θέση να συλλάβουν, σχεδιάσουν, εφαρμόσουν και αξιολογήσουν ολοκληρωμένες θεατροπαιδαγωγικές παρεμβάσεις και παραστάσεις κοινωνικού θεάτρου σε ποικίλους κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς, συνδυάζοντας τις κατάλληλες εκπαιδευτικές και κοινωνικές δεξιότητες σε κάθε πλαίσιο αναφοράς.
  • να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες θεατρικής εμψύχωσης, υποκριτικής και δραματουργίας, ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην εμψύχωση θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων και στην παρουσίαση παραστάσεων κοινωνικού θεάτρου σε δημόσιο χώρο.
  • να καλλιεργήσουν δεξιότητες ενσυναίσθησης, σεβασμού στη διαφορετικότητα, συνεργασίας και κριτικής σκέψης, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εκάστοτε ομάδας με την οποία δουλεύουν.
  • να γνωρίσουν το θέατρο ως παραστασιακό γεγονός και να δύνανται σταδιακά να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν μια παράσταση κοινωνικού θεάτρου.
  • να αποκτήσουν εμπειρίες διδασκαλίας και εμψύχωσης του αντικειμένου σε πραγματικές συνθήκες ομάδων όπως και ομαδικής δημιουργίας/σύνθεσης παράστασης κοινωνικού θεάτρου.
  • να εφοδιαστούν με ένα πλήθος ειδικών μεθόδων, κατάλληλων τεχνικών και εφαρμογών στο πλαίσιο του Εφαρμοσμένου Θεάτρου, που να διευκολύνει την εκπαίδευση και την ενδυνάμωση των συμμετεχόντων σε ευρύτερα εκπαιδευτικά, κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια.

 

Αξιολόγηση

Ομαδική εργασία (σχεδιασμός και εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικής παρέμβασης ή παράστασης σε φορέα) και ατομική εργασία. Το μάθημα έχει εργαστηριακό-βιωματικό χαρακτήρα. Η παρουσία των φοιτητών/τριών είναι απαραίτητη.

 

Διδακτική μεθοδολογία

Θεατρικά εργαστήρια βιωματικής κατανόησης, διαλέξεις με χρήση ppt, συζήτηση, αναστοχασμός.


Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο