Εκπαιδευτικό Υλικό για τις Φυσικές Επιστήμες και το Περιβάλλον

Κωδικός Μαθήματος: ΘΠ0308

Είδος Μαθήματος: ΘΕ

Μονάδες ECTS: 5

Εξάμηνο: 5

Διδάσκων: Αμπατζίδης Γεώργιος

 

Περιγραφή του μαθήματος

Kαταγράφονται και παρουσιάζονται προκατασκευασμένες δραστηριότητες και υλικό για τις Φυσικές Επιστήμες και το περιβάλλον, ώστε να αναδειχθούν η δομή και η λογική τους. Αναπτύσσεται ένα πλαίσιο ανάλυσης και αξιολόγησης του υλικού και των δραστηριοτήτων. Γίνεται εφαρμογή του πλαισίου ανάλυσης και αξιολόγησης στις επιλεγμένες δραστηριότητες και υλικό έτσι, ώστε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν κριτήρια για την καταλληλότητά τους. Στη συνέχεια οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να χρησιμοποιήσουν τα ίδια κριτήρια προκειμένου να αναπτύξουν νέες, πρωτότυπες διδακτικές δραστηριότητες και παιδαγωγικό υλικό για συγκεκριμένα φαινόμενα ή έννοιες του φυσικού κόσμου και του περιβάλλοντος. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατασκευαστεί και να εφαρμοστεί ένα πλαίσιο αξιολόγησης, σχεδιασμού και ανάπτυξης διδακτικών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικού υλικού κατάλληλων για παιδιά προσχολικής ηλικίας και σχετικών με το φυσικό κόσμο και το περιβάλλον.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Στη διάρκεια του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να

  • εξοικειωθούν με κεντρικές αρχές σχεδιασμού και συγκρότησης του εκπαιδευτικού υλικού για τη φύση και το περιβάλλον
  • μελετήσουν πληθώρα εκπαιδευτικών υλικών ώστε να εντοπίσουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους
  • αναπτύξουν παιδαγωγικά, επιστημονικά και σημειωτικά κριτήρια για την ανάλυση και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών υλικών
  • εφαρμόσουν τα παραπάνω κριτήρια σε ποικιλία εκπαιδευτικών υλικών προκειμένου να τα αξιολογήσουν
  • προτείνουν και να υλοποιήσουν τρόπους βελτίωσης των εκπαιδευτικών υλικών που αξιολόγησαν
  • σχεδιάσουν πιθανούς τρόπους αξιοποίησης των εκπαιδευτικών υλικών που αξιολόγησαν σε δραστηριότητες σχετικές με το φυσικό κόσμο και το περιβάλλον.

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με μία σπονδυλωτή εργασία που υλοποιείται σε δύο στάδια στη διάρκεια του εξαμήνου. Η υλοποίηση της εργασίας προϋποθέτει ότι οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν ενεργητικά στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή του πλαισίου αξιολόγησης και σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων, το οποίο διαμορφώνεται σταδιακά στη διάρκεια των μαθημάτων.

 

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σπ., & Χρηστίδου, Β. (2002). Τα Κείμενα της Τεχνο-Επιστήμης στον Δημόσιο Χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Kress, G., & van Leeuwen, Τ. (1996). Reading Images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Mikk, J. (2000). Textbook: Research and Writing. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο.
Pingel, F. (1999). UNESCO Guidebook on textbook research and textbook revision. Hanover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.
Unsworth, L. (2001). Teaching Multiliteracies Across the Curriculum: Changing Contexts of Text and Image in Classroom Practice. London: Open University Press.
Χρηστίδου, Β. (2005). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.
Χρηστίδου, Β. (Επιμέλεια). (2008). Εκπαιδεύοντας τα μικρά παιδιά στις Φυσικές Επιστήμες: Ερευνητικοί προσανατολισμοί και παιδαγωγικές πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.

 

Εύδοξος

Έννοιες και φαινόμενα από τον φυσικό κόσμο για μικρά παιδιά., Μαρία Καλλέρη, Μ.Χωματά,Π.Πατηνιώτη,Π.Τσιάλμα,Θ.Λουπίδου,Μ.Λάγουρη, Χ.Κατσιάνα,Φ.Σαρηγιαννίδου,Φ.Φίστα,Ε.Φραγκονικολάκη,Ε.Τσιρώνα.
Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση, Καλογιαννάκης Μιχ. επιμ.


Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο