Προφορική Ιστορία στην Εκπαίδευση
Κωδικός Μαθήματος: ΚΤ1110
Μονάδες ECTS: 5
Εξάμηνο: 7
Διδάσκων: Συμβασιούχος Διδάσκοντας
Περιγραφή του μαθήματος
To μάθημα επικεντρώνεται στην αξιοποίηση της προφορικής ιστορίας σε σχέση με σύγχρονες προσεγγίσεις της ιστορικής εκπαίδευσης. Έχει σκοπό να αναδείξει τις δυνατότητες αξιοποίησης της προφορικής ιστορίας στο πλαίσιο της προσχολικής και πρωτοσχολικής εκπαίδευσης. Για το σκοπό αυτό η σύνδεση των όρων της προφορικής ιστορίας γίνεται κυρίως μέσα από παραδείγματα χρήσης προφορικών μαρτυριών σε σχέση με ποικίλα θέματα (προσωπικές μνήμες και οικογενειακή ιστορία, μαρτυρίες σε σχέση με το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον των μαθητών της προσχολικής ηλικίας ) εφόσον θεωρήθηκε ότι είναι τα πλέον κατάλληλα θέματα ώστε να επιτρέψει στους φοιτητές/φοιτήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι η προφορική ιστορία αφορά θέματα που συνδέονται με τις ανησυχίες τους και τις ανησυχίες των μαθητών τους. Επιλέχθηκε η διδασκαλία να πραγματοποιηθεί με την χρήση παραδειγμάτων προφορικής ιστορίας. Ο συγκεκριμένος τρόπος προσέγγισης βοηθά τους φοιτητές, επίσης, να επεκταθούν μεταξύ άλλων, με ουσιαστικό αλλά και συνοπτικό τρόπο στις βασικές έννοιες που συνδέονται με την προφορική ιστορία, όπως τις έννοιες της υλικής και άυλης μαρτυρίας, τις έννοιες της μνήμης και της ιστορίας, της βιοϊστορίας και των ιστοριών ζωής (life histories) κ.α. Δημιουργείται παράλληλα η ευκαιρία οι φοιτητές/φοιτήτριες μέσα από ατομικές εργασίες να συγκρίνουν οριζόντια και κάθετα έννοιες όπως μετανάστευση/προσφυγιά, τραυματικές εμπειρίες, ήθη και έθιμα που χάνονται στο χρόνο, επαγγέλματα, οι πολλαπλές υποκειμενικότητες των ανθρώπων στο χρόνο και τον χώρο κ.ά. καθώς επίσης και θέματα που αφορούν τον τρόπο προσέγγισης της προφορικής ιστορίας από παιδιά προσχολικής ηλικίας.