2ο εξάμ. – Σεμινάριο: Η συνάντηση με τον μη ανθρώπινο κόσμο ως πεδίο δημιουργικής παιδαγωγικής πράξης και περιβαλλοντικής αλλαγής
Μονάδες ECTS: 6
Διδάσκων: Τσεβρένη Ίριδα & Μαρία Λέτσιου
Κωδικός Μαθήματος: Σ3-Ε
Μονάδες ECTS: 6
Εξάμηνο: 2
Περιγραφή του μαθήματος
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ανάδειξη παιδαγωγικών αρχών και μεθόδων με τις οποίες μπορούμε να προσεγγίσουμε τη συνάντησή μας με τον μη ανθρώπινο κόσμο ως πεδίο δημιουργίας και περιβαλλοντικής αλλαγής. Στο σεμινάριο, μέσα από την εξοικείωση με οικοκεντρικά ρεύματα της οικολογικής σκέψης και σύγχρονες τάσεις της παιδαγωγικής της φύσης, προσφέρονται στους φοιτητές και στις φοιτήτριες θεωρητικές βάσεις αλλά και βιωματική εμπειρία με σκοπό τη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης μέσα από μία ολιστική και δημιουργική προσέγγιση μέσω των τεχνών της παιδαγωγικής πράξης.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Γνωριμία με σύγχρονα ρεύματα της οικοκεντρικής οικολογικής σκέψης.
- Πειραματισμός και αναστοχασμός πάνω στη σχέση μας με τον μη ανθρώπινο κόσμο.
- Διαμόρφωση/ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης για τον μη ανθρώπινο κόσμο.
- Εξάσκηση στην προσέγγιση του μη ανθρώπινου κόσμου μέσα από τις αισθήσεις, το σώμα και τα συναισθήματα.
- Προσέγγιση της σχέσης μας με τον μη ανθρώπινο κόσμο μέσα από τις τέχνες.
- Συν-δημιουργία μαζί με τον μη ανθρώπινο κόσμο.
Αξιολόγηση: Ομαδική εργασία
Υποχρεώσεις των φοιτητών/ριών
Παρακολούθηση και συμμετοχή στα βιωματικά εργαστήρια.
Διδακτική μεθοδολογία:
Εισήγηση, συζήτηση, βιωματικά εργαστήρια
Βασική βιβλιογραφία
Abram, D. (1997). Waking our animal senses language and the ecology of sensory experience. Alliance for Wild Ethics.
Γεωργόπουλος, Α. (2002). Περιβαλλοντική ηθική. Αθήνα: Gutenberg.
Καραγεωργάκης & Γεωργόπουλος (2005). Όταν η περιβαλλοντική ηθική συναντά την πολιτική οικολογία. Στο: Γεωργόπουλος, Α. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται. Αθήνα: Gutenberg.
Μποτετζάγιας, Ι. (2010). Η ιδέα της φύσης. Απόψεις για το περιβάλλον από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Αθήνα: Κριτική.
Sitka-Sage, M.D., Kopnina, H., Blenkinsop, S., & Piersol, L. (2018). Rewilding education in troubled times; or, getting back to the wrong post-nature. Visions for Sustainability, 8, 20-37.
Τσεβρένη, Ι., (2021). Παιδαγωγικές αρχές και μέθοδοι ενδυνάμωσης της σχέσης των μικρών παιδιών με τον φυσικό κόσμο. Στο Β. Παπαβασιλείου, E. Νικολάου, Χ. Χατζηνικόλα, Μ. Καίλα (επιμ.) Βιοποικιλότητα, κοινωνική και πολιτισμική ποικιλότητα. Αθήνα: Διάδραση.