2ο εξάμ. – Δημιουργικοί Πειραματισμοί με Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογίες και Περιβάλλον σε πρακτικές Τυπικής και Άτυπης Εκπαίδευσης
Μονάδες ECTS: 12
Διδάσκοντες/ουσες: Χρονάκη Άννα, Καρασαββίδης Ηλίας, Τσεβρένη Ίριδα, Αμπατζίδης Γεώργιος
Εξάμηνο: 2
Περιγραφή του μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητών-τριών στις σύγχρονες αντιλήψεις για την εκπαίδευση στα Μαθηματικά, τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, το Περιβάλλον και τις Φυσικές Επιστήμες. Αναδεικνύεται η σχέση της δημιουργικότητας με τις παραπάνω γνωστικές περιοχές αναφορικά με περιβάλλοντα τόσο Τυπικής όσο και Άτυπης Εκπαίδευσης.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Στην ενότητα των Μαθηματικών
- εξοικείωση με τη διερεύνηση και διεύρυνση της φύσης των μαθηματικών εννοιών σε πλαίσια επαφής με τον χώρο, τον τόπο, το σώμα, τις κατασκευές, τις τέχνες, το παιχνίδι κλπ.
- κατανόηση των μαθηματικών εννοιών ως κρίσιμη γνώση για την ανα/κατασκευή και απο/δόμηση κυρίαρχων μορφών κανονικότητας στον φυσικό και κοινωνικό χώρο με στόχο την συμπερίληψη ετερότητας και διαφοράς
- εστίαση σε ζητήματα παιδαγωγικού σχεδιασμού για την συμπαραγωγή μαθηματικής δραστηριότητας ως ηθικο/αισθητικό συμβάν με έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην δημοκρατικοποίηση της εκπαίδευσης
Στην ενότητα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνία
- εισαγωγή στην “ανάγνωση” και “γραφή” ψηφιακών πολυτροπικών μηνυμάτων
- κατανόηση διαστάσεων γλυπτικής των νέων μέσων
- μύηση στη νέα υβριδική οπτική γλώσσα κινούμενης εικόνας
- κατανόηση σχέσης ψηφιακού παιχνιδιού και μάθησης
- κατανόηση αρχών σχεδίασης Σοβαρών Ψηφιακών Παιχνιδιών
- εξοικείωση με τη συνεισφορά Ψηφιακού Παιχνιδιού στη Μάθηση με βάση την εμπειρική έρευνα
- εισαγωγή σε Μηχανική και Βαθιά Μάθηση
- κατανόηση μοντέλων Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης
- εξοικείωση με εκπαιδευτικές εφαρμογές Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης
Στην ενότητα του Περιβάλλοντος
- προσέγγιση του αστικού περιβάλλοντος ως πεδίου συμμετοχής και δημιουργίας
- κατανόηση του διεπιστημονικού θεωρητικού πλαισίου γύρω από τη συμμετοχή των παιδιών στην πόλη
- εξοικείωση με διαφορετικά μεθοδολογικά εργαλεία για την ενδυνάμωση της συμμετοχής στην πόλη στο πλαίσιο της παιδαγωγικής έρευνας και πράξης
Στην ενότητα των Φυσικών Επιστημών
- ανάδειξη αντιλήψεων των μαθητών-τριών και διδακτικών πρακτικών στη διδασκαλία της οικολογίας
- εξοικείωση με τη χρήση της αφήγησης στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών
- εξοικείωση των φοιτητών-τριών με την επιχειρηματολογία στο πλαίσιο κοινωνικοεπιστημονικών ζητημάτων
- εξοικείωση με τη διαλεκτική συσχέτιση παιχνιδιού και μάθησης στις φυσικές επιστήμες
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση του μαθήματος περιλαμβάνει γραπτή εργασία.
Υποχρεώσεις φοιτητών/τριών
Παρακολούθηση και συμμετοχή στις δραστηριότητες των μαθημάτων.
Διδακτική μεθοδολογία
Συζήτηση, ασκήσεις, διάλεξη, μελέτη άρθρων, προβολή βίντεο.
Βασική βιβλιογραφία
Ενότητα των Μαθηματικών
Gellert, U. and Jablonka, E. 2007. Mathematisation and DeMathematisation: social, philosophical, and educational ramifications. Sense Publishers.
Pinxten, R. 2016. MultiMathemacy: Anthropology and Mathematics Education. Springer.
Chronaki, A. 2018. Mathematics out in the wild. Journal of Research in Mathematics Education
Chronaki, A. (2011a). Disrupting development as the quality/equity discourse: Cyborgs and subalterns in school technoscience. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada and P. Valero (Eds.). Mapping equity and quality in mathematics education (pp. 3-21). Springer.
Chronaki, A. (2018). The Unbearable Lightness of Dis|appearing Mathematics: Or, life and reason for the citizen at times of crisis, The Mathematics Enthusiast, 15(1), 8-35. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1415
Chronaki, A., Kollosche, D. (2019). Refusing mathematics: a discourse theory approach on the politics of identity work. ZDM Mathematics Education, 51, 457–468. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01028-w
Chronaki, A. (2019). Affective bodying of mathematics, children, and difference: choreographing ‘sad affects’ as affirmative politics in early mathematics teacher education. ZDM Mathematics Education, 51, 319–330. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01045-9
Chronaki, A. & Yolcu, A. (2021). Mathematics for ‘citizenship’ and its ‘other’ in a ‘global’ world: critical issues on mathematics education, globalization, and local communities. Research in Mathematics Education, 23(3), 241-247. https://doi.org/10.1080/14794802.2021.1995780
Chronaki, A., Planas, N., & Svensson Källberg, P. (2022). Onto/Epistemic Violence and Dialogicality in Translanguaging Practices Across Multilingual Mathematics Classrooms. Teachers College Record, 124(5), 108–126. https://doi.org/10.1177/01614681221104040
Chronaki, A. & Lazaridou, E. (2022). Subverting Epistemicide through ‘the Commons’: Mathematics as Re/making Space and Time for Learning. In: E., Vandendriessche and R., Pinxten (eds) Indigenous Knowledge and Ethnomathematics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-97482-4_6
Everett, Caleb. 2017. Numbers and the Making of Us: Counting and the Course of Human Cultures. Harvard University Press.
Kawal Leal Ferreira, M. 2015. Mαpping Time, Space, and the Body: Indigenous knowledge and Mathematical thinking in Brazil. Sense Publishers.
Ingold, T. 2007. A brief history of Lines. Routledge.
Knijnik, Gelsa. Ethnomathematics and the politics of mathematics education: reflections on a research-project developed with the Brazilian Landless Movement
Χρονάκη, Α. 2012. Το ‘δικαίωμα’ στο δικαίωμα εκπαίδευσης: ο απόηχος ενός εθνογραφικού πειράματος για τα σχολικά μαθηματικά. Στο Α. Λυδάκη (επιμ.). Κοινωνικές Ανισότητες στην Ελλάδα: H περίπτωση των Ρομά. Αθήνα. Αλεξάνδρεια. σελ. 105-131
Χρονάκη, A. 2012. Η επίλυση αριθμητικών προβλημάτων ως τόπος παραγωγής ετερότητας. Eπιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 137-138 Α’-Β’, 2012, 173-200.
Ενότητα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας
Block, B. (2008). The visual story: creating the visual structure of film, tv, and digital media (2nd ed). Oxfort, UK: Focal Press.
Bordwell, D. & Thompson, K. (2008). Film art: an introduction (8th ed). NY: McGraw-Hill.
Brown, B. (2016). Cinematography: theory and practice: image making for cinematographers and directors. Taylor & Francis.
Devlin, J. Chang, M-W, Lee, K. & Toutanova, K. (2018). BERT: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding. arXiv preprint arXiv:1810.04805.
Gee, J.P. (2003). What videogames have to teach us about learning and literacy. NY: Palgrave macmillan.
Jurafsky, D. & Martin, J. H. (2023). Speech and language processing. An Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics, and Speech Recognition (3rd ed.).
Καρασαββίδης, Η. (2024). Σοβαρά Ψηφιακά Παιχνίδια. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-1039
Manovich, L. (2023). Το λογισμικό αναλαμβάνει τον έλεγχο (Ε. Κοσκινιώτη, μτφ, Η. Καρασαββίδης, επιμ. μτφ). Gutenberg.
Salen, K. & Zimmerman, E. (2004). Rules of play: game design fundamentals. Cambridge Massachusetts: The MIT Press.
Steinkuehler, C. & Squire, K. (2016). Videogames and Learning. K. Sawyer (Ed.), Cambridge Handbook of the Learning Sciences, 2n Ed. NY: Cambridge.
Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A.N., & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in neural information processing systems, 30.
Ενότητα του Περιβάλλοντος
Gruenewald, D. A. (2003). Foundations of place: A multidisciplinary framework for place-conscious education. American Educational Research Journal, 40(3), 619–654.
Hart, R., (2011), (επιμ. Κ. Ταμουτσέλη). Τα παιδιά συμμετέχουν, Θεωρία και Πρακτική της Εμπλοκής Παιδιών στην Ανάπτυξη της Κοινότητας και τη Φροντίδα του Περιβάλλοντος. Αθήνα: Επίκεντρο.
Mackey, G. (2012). To know, to decide, to act: The young child’s right to participate in action for the environment. Environmental Education Research, 18(4): 473-484.
Malone, Κ. (2013). “The future lies in our hands”: children as researchers and environmental change agents in designing a child-friendly neighbourhood. Local Environment: The International Journal of Justice and Sustainability, 18(3), 372-395.
Parry, B (2018) Peripatopolis – performance methods of the International Peripatetic Sculptors Society. In: Davis, S and Snepvangers, K, eds. Embodied and walking pedagogies engaging the visual domain: research, creation and practice. Transformative Pedagogy in the Visual Domain Series, 8. Common Ground Research Networks, Champaign, IL, USA.
Ενότητα των Φυσικών Επιστημών
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2018). Challenging Students’ Belief in the ‘Balance of Nature’ Idea. Science & Education, 27(9), 895–919.
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2021). How Did Darwin Prefer His Tea? Science & Education.
Cirkony Connie, Fragkiadaki, G., & Gunstone, R. (2025). School science: An approach to rethinking what students learn and how they might be better engaged. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.21949
Dawson, V. M., & Venville, G. (2010). Teaching strategies for developing students’ argumentation skills about socioscientific issues in high school genetics. Research in Science Education, 40(2), 133-148.
Fragkiadaki, G., Frangedaki, E.-M., Zachariadi, I., & Christidou, V. (2024). Scientific Toys in Early Childhood Settings: Teaching and Learning About Light and Shadows. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-024-10223-z
Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Rai, P. (2023). The hidden and invisible: supporting science learning in infant-toddler group settings. Journal of Research in Childhood Education, 38(2), 227–242. https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2234957
Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Rai, P. (2023). Science concept formation during infancy, toddlerhood, and early childhood: Developing a scientific motive over time. Research in Science Education, 1-20. https://doi.org/10.1007/s11165-022-10053-x
Hadzigeorgiou, Y. (Ed.) (2016). Imaginative Science Education: The Central Role of Imagination in Science Education. Cham: Springer International Publishing.
Jordan, R., Gray, S., Demeter, M., Lui, L., & Hmelo-Silver, C. E. (2009). An Assessment of Students’ Understanding of Ecosystem Concepts: Conflating Ecological Systems and Cycles. Applied Environmental Education & Communication, 8(1), 40–48.