Ψυχολογία του παιδικού σχεδίου
Κωδικός Μαθήματος: ΨΧ0205
Είδος Μαθήματος: ΨΕ
Μονάδες ECTS: 5
Εξάμηνο: 8
Διδάσκων: Συμβασιούχος Διδάσκοντας
Περιγραφή του μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις κυριότερες ψυχολογικές θεωρίες στο χώρο του παιδικού σχεδίου, τα εξελικτικά στάδια της σχεδιαστικής διαδικασίας και τις αναπτυξιακές δυνατότητες των νηπίων στον τομέα αυτό. Ειδικότερα, το μάθημα παρουσιάζει κριτικά τις κυριότερες ψυχολογικές θεωρίες στο χώρο του παιδικού σχεδίου και προσπαθεί να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα: α) Μπορεί το σχέδιο να χρησιμοποιηθεί για τη μέτρηση της νοημοσύνης του παιδιού; β) Προσφέρεται το σχέδιο για τη διάγνωση συναισθηματικών διαταραχών και προβλημάτων συμπεριφοράς στο παιδί; γ) Εκφράζει το παιδί στα σχέδια του τη «νοητική εικόνα» που έχει για τον κόσμο που το περιβάλλει; δ) Η ιδιοτυπία του παιδικού σχεδίου μήπως αντανακλά τα προβλήματα οργάνωσης του χώρου και προγραμματισμού των ενεργειών, που προκύπτουν κατά τη σχεδιαστική διαδικασία; Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα δίνονται μέσα από τη διεξοδική παρουσίαση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των παιδικών σχεδίων στις διάφορες φάσεις ανάπτυξης του παιδιού. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις σύγχρονες θεωρίες που τονίζουν τη σημασία των γνωστικών παραγόντων και αντιμετωπίζουν τα παιδικά σχέδια ως κατασκευές, των οποίων η τελική μορφή εξαρτάται από τη διαδικασία παραγωγής τους.
Αναμενόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να:
- Γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις του παιδικού σχεδίου
- Έχουν κατανοήσει τα βασικά αναπτυξιακά επιτεύγματα των παιδιών στις διαφόρους περιόδους ανάπτυξης.
- Έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη της σχεδιαστικής ικανότητας των παιδιών
- Έχουν εξασκηθεί στη συλλογή, ανάλυση κι ερμηνεία δεδομένων μέσω της εκπόνησης μιας μικρής έκτασης εμπειρικής έρευνας
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση του μαθήματος περιλαμβάνει υποχρεωτική ατομική ερευνητική εργασία (30%) και γραπτή εξέταση (70%) στο τέλος του εξαμήνου.
Διδακτική Μεθοδολογία
Διαλέξεις – Εργαστηριακές ασκήσεις – Συζήτηση.