Περιβαλλοντική Eκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος: ΘΠ0502

Είδος Μαθήματος: ΘΕ

Μονάδες ECTS: 6

Εξάμηνο: 1, 2

Διδάσκων: Τσεβρένη Ίριδα

Δικτυακή θέση μαθήματος

 

Περιγραφή του μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητριών και των φοιτητών με το περιβαλλοντικό ζήτημα, τις βασικές διαστάσεις της οικολογικής κρίσης και την ανάγκη επίλυσης των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Επίκεντρο του μαθήματος αποτελεί η γνωριμία με την ιστορία, την παιδαγωγική φιλοσοφία, τη διδακτική μεθοδολογία και τα βασικά ρεύματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο του μαθήματος θα εξεταστούν σύγχρονες τάσεις και καλές πρακτικές από το χώρο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο πώς όλα τα παραπάνω εξειδικεύονται στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης. Απώτερος σκοπός είναι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές να αποκτήσουν βασικά εφόδια για την κατανόηση του διεπιστημονικού χώρου της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, την κριτική προσέγγιση και αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, καθώς και τις βασικές ικανότητες για το σχεδιασμό προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • περιγράφουν τις βασικές διαστάσεις της οικολογικής κρίσης και να αναγνωρίζουν την ανάγκη υπέρβασής της.
  • διακρίνουν ανθρωποκεντρικές και οικοκεντρικές τάσεις σε ζητήματα και πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος.
  • ανακαλούν περιβαλλοντικές αξίες στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης της περιβαλλοντικής συνείδησης.
  • κατανοούν την ιστορία και την εξέλιξη της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
  • προσεγγίζουν δομές και πηγές υποστήριξης του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
  • προσεγγίζουν κριτικά και να αξιολογούν το εκπαιδευτικό υλικό περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
  • εντοπίζουν και να ανατρέχουν σε σύγχρονες, καινοτόμες τάσεις στο χώρο της περιβαλλοντικής στο διεθνή χώρο.
  • εξειδικεύσουν τις παιδαγωγικές αρχές και μεθόδους της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο επίπεδο της προσχολικής εκπαίδευσης.
  • σχεδιάζουν τις βασικές κατευθύνσεις ενός προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην προσχολική εκπαίδευση, εφαρμόζοντας τις παιδαγωγικές αρχές της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και συνδυάζοντας κατάλληλες διδακτικές μεθόδους για την προσχολική ηλικία.

 

Αξιολόγηση:
Ατομική εργασία και ομαδική βιωματική εργασία

 

Υποχρεώσεις των φοιτητών/ριών

Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι πολύ σημαντική για την κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος και για την υλοποίηση των εργασιών. Η συμμετοχή στις βιωματικές ασκήσεις προσφέρει τη δυνατότητα εξάσκησης στην παιδαγωγική φιλοσοφία και μεθοδολογία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

 

Διδακτική μεθοδολογία:
Διαλέξεις και βιωματικές ασκήσεις

 

Βασική βιβλιογραφία και προτεινόμενα συγγράμματα από ΕΥΔΟΞΟ

Σημειώσεις του μαθήματος στο e-class

Γεωργόπουλος, Α. (2014). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: ζητήματα ταυτότητας. Αθήνα: Gutenberg.

Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: περιβάλλον, αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Φλογαῒτη, Ε., Λιαράκου, Γ., Γαβριλάκης, Κ. (2021). Συμμετοχικές μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης. Εφαρμογές στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και          την αειφορία. Αθήνα: Πεδίο.

 

Ενδεικτική προτεινόμενη βιβλιογραφία

Γεωργόπουλος, Α, (2005). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται. Αθήνα: Gutenberg.

Γεωργόπουλος, Α, (2002). Περιβαλλοντική Hθική. Αθήνα: Gutenberg.

Καραγεωργάκης. Σ. (2016). Περιβαλλοντική Φιλοσοφία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ευτοπία.

ΝΑΑΕΕ. (2016). Guidelines for excellence. Early childhood environmental education Programs. Washington: North American Association for                          Environmental Education

Φλογαῒτη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Φλογαῒτη, Ε. (2006). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.


Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο