Ενδυναμώνοντας τη Σχέση των Παιδιών με τη Φύση

Κωδικός Μαθήματος: ΘΠ0504

Είδος Μαθήματος: ΘΕ

Μονάδες ECTS: 5

Εξάμηνο: 8

Διδάσκων: Τσεβρένη Ίριδα

Δικτυακή θέση μαθήματος

 

Περιγραφή του μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάδειξη των ωφελειών της ενδυνάμωσης της σχέσης των παιδιών με τη φύση, ιδιαίτερα των παιδιών που κατοικούν στα αστικά κέντρα και είναι αποξενωμένα από το φυσικό κόσμο. Το πλαίσιο του μαθήματος διαμορφώνεται από τη σύνθεση αρχών και μεθόδων της Περιβαλλοντικής Φιλοσοφίας και της Παιδαγωγικής. Βασική επιδίωξη είναι η εμβάθυνση και ο αναστοχασμός των φοιτητριών και των φοιτητών πάνω στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, καθώς και η διερεύνηση παιδαγωγικών αρχών και διδακτικών μεθόδων και πρακτικών που θα μπορούν να αξιοποιηθούν ως βάση για το σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων για την ενίσχυση της σχέσης των παιδιών με τη φύση.

 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • κατανοούν τα οφέλη της ενίσχυσης της σχέσης των παιδιών με τη φύση.
  • αναγνωρίζουν, να διακρίνουν και να εμπνέονται από τις βασικές ιδέες του έργου σημαντικών θεωρητικών και ακτιβιστών του περιβαλλοντικού κινήματος που ανέδειξαν την ανάγκη επανασύνδεσης του ανθρώπου με τη φύση.
  • επαναπροσδιορίσουν και να συσφίξουν τη σχέση τους με το φυσικό κόσμο.
  • αναλύουν και να συνθέτουν παιδαγωγικές κατευθύνσεις, εμπνευσμένες από παιδαγωγικές παραδόσεις και νέες παιδαγωγικές τάσεις σχετικά με την ενδυνάμωση της σχέσης των παιδιών με τη φύση.
  • αξιοποιούν διδακτικές μεθόδους και πρακτικές ενίσχυσης της σχέσης των παιδιών με τη φύση.
  • προτείνουν, να σχεδιάζουν και να οργανώνουν δράσεις ενδυνάμωσης της σχέσης των παιδιών με τη φύση.

Αξιολόγηση: Υλοποίηση και παρουσίαση ομαδικών εργασιών και ενδιάμεση αυτοαξιολόγηση

 

Διδακτική μεθοδολογία: Διαλέξεις, μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας και βιωματικές δραστηριότητες

 

Υποχρεώσεις των φοιτητών/ριών

Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι πολύ σημαντική για την κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος και για την υλοποίηση της εργασίας. Η συμμετοχή στις βιωματικές ασκήσεις προσφέρει τη δυνατότητα εξάσκησης στην παιδαγωγική φιλοσοφία και μεθοδολογία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

 

Βασική βιβλιογραφία και προτεινόμενα συγγράμματα από ΕΥΔΟΞΟ

Σημειώσεις του μαθήματος στο e-class

Γεωργόπουλος, Α, (2002). Περιβαλλοντική Hθική. Αθήνα: Gutenberg.

Cornell, J. (2007). Ας μοιραστούμε τη φύση με τα παιδιά. Αθήνα: Επίκεντρο.

Μποτετζάγιας, Ι. (2010). Η ιδέα της φύσης. Απόψεις για το περιβάλλον από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Αθήνα: Κριτική.

Wohlleben, P. (2018). Η μυστική ζωή των δέντρων. Αθήνα: Πατάκης.

 

Προτεινόμενη ενδεικτική βιβλιογραφία

Carson, R. (1998). The Sense of Wonder. New York: HarperCollins. Cornell, J. (2000).

John Muir. My life with Nature. Nevada City, CA: DAWN Publications.

Thoreau, H. D. (2007). Walden ή η ζωή στο δάσος. Αθήνα: Κέδρος.

Τσεβρένη, Ι. (2020). Η αίσθηση του θάμβους και της κατάπληξης όταν τα μικρά παιδιά προσεγγίζουν τη φύση: ξαναδιαβάζοντας τη Rachel Carson. , Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία 2(1), 42-52. Τσεβρένη, Ι. &

Wilson, R. (2016). Learning is in bloom: Cultivating outdoor explorations. Lewisville, NC: Gryphon House.

 

 


Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο