Φύλο, Μαθηματικά και Τεχνολογία στην Εκπαίδευση
Κωδικός Μαθήματος: ΘΠ0220
Μονάδες ECTS: 5
Εξάμηνο: 8
Διδάσκων: Χρονάκη Άννα
Περιγραφή του μαθήματος
Το μάθημα εκκινεί από την παραδοχή ότι το φύλο δεν αποτελεί ουδέτερη αναλυτική κατηγορία. Γενεαλογικά, το διμερές φύλο, έχει αποτελέσει και συνεχίζει να αποτελεί εργαλείο εξουσίας, διακυβέρνησης και ρύθμισης της συμπεριφοράς σε πλαίσια εκφοράς του επιστημονικού λόγου. Φτάνει δε σήμερα να επηρεάζει την συγκρότηση αναλυτικών προγραμμάτων, αξιολογικών κρίσεων ή παιδαγωγικών παρεμβάσεων διαμορφώνοντας την βιοπολιτική της παιδαγωγικής καθημερινότητας. Το μάθημα επικεντρώνει σε βασικά ερωτήματα γύρω από τα οποία εκτυλίσσονται επιμέρους θεματικές περιοχές: Πως οι θεωρίες για το φύλο συνδέονται με τρόπους που προσεγγίζουμε σήμερα τη σχέση μας με τη γνώση και την παιδαγωγική για τα μαθηματικά και την τεχνολογία; Πως η εστίαση στο φύλο μας επιτρέπει να εκφράσουμε διαφορετικά ερωτήματα για τις επιθυμίες των παιδιών σε τομείς των μαθηματικών επιστημών; Τι είδους έμφυλοι ρηματικοί και μη/ρηματικοί κώδικες και νόρμες (π.χ. μύθοι, αφηγήσεις, στερεότυπα, αναπαραστάσεις, εικόνες, βιοπολιτικές, πειθαρχίες, συμπεριφορές, αντιστάσεις, συνοριακές εμπειρίες) περιορίζουν ή/και απελευθερώνουν την σχέση μας με τόπους γνώσης όπως τα μαθηματικά και η τεχνολογία, πως επιτελούνται στο χώρο της εκπαίδευσης και τι ρωγμές δημιουργούν;
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/ήτριες θα είναι σε θέση να έχουν βασικές γνώσεις αναφορικά με:
- τα ζητήματα που αφορούν τη σύγχρονη συζήτηση για το φύλο στη διαμόρφωση των μαθηματικών και της τεχνολογίας ως έμφυλων πεδίων γνώσης
- τη σχέση μεταξύ φύλου και επιστημονικού λόγου η οποία τείνει να κανονικοποιεί το παιδί ως άγριο ή μη/πειθαρχημένο και μη/ορθολογικό υποκείμενο
- την διερεύνηση τόπων και τρόπων επικοινωνίας της μαθηματικής γνώσης στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση που αντι/παλεύει την έμφυλη εξουσία
- την αναγνώριση εν δυνάμει γραμμών διαφυγής και αποσταθεροποίησης κυρίαρχων έμφυλων λόγων για την εκπαίδευση στα μαθηματικά και την τεχνολογία
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με συνδυασμό γραπτών εξετάσεων και ατομικών ή ομαδικών εργασιών οι οποίες παρουσιάζονται και συζητούνται στο τέλος του εξαμήνου.
Διδακτική Μεθοδολογία
Διαλέξεις, συζήτηση κειμένων, εργασίες κατά ομάδες και παρουσίασή τους στην ολομέλεια, πρόσκληση ομιλητριών/ων.