Η Έρευνα και η Μάθηση στο Εικαστικό Εργαστήριο

Κωδικός Μαθήματος: ΚΤ0102

Είδος Μαθήματος: ΤΕ

Μονάδες ECTS: 5

Εξάμηνο: 6

Διδάσκων: Λέτσιου Μαρία

 

Περιγραφή του μαθήματος

Το εργαστηριακό μάθημα επικεντρώνεται στη δημιουργική έκφραση (Studio art class) και έχει ως κύριο στόχο τη βιωματική εξερεύνηση στον τομέα των εικαστικών τεχνών. Ο κύριος στόχος είναι η ανάπτυξη των φοιτητριών/τών σε ικανότητες κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και επίλυσης δημιουργικών προβλημάτων μέσα από την προσωπική τους εικαστική έρευνα. Επιπλέον, επιδιώκεται η ενίσχυση των καλλιτεχνικών τους δεξιοτήτων στο χειρισμό υλικών και καλλιτεχνικών διαδικασιών. Οι φοιτήτριες/τές εισάγονται στην εικαστική έρευνα και συμμετέχουν σε εικαστικά έργα και ομαδικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ, εμπλέκοντας τον εαυτό τους σε ποικίλες καλλιτεχνικές και ερευνητικές διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό, οι εικαστικές τέχνες αντιμετωπίζονται ως μέσο δημιουργικής έρευνας, όπου οι μαθητευόμενοι καλλιεργούν το δικό τους μονοπάτι μάθησης μέσω της ενοποίησης των διαφορετικών πεδίων γνώσεων και της διεπιστημονικής διασύνδεσης τους. Το μάθημα συμβάλλει στην ανάπτυξη των απαραίτητων ικανοτήτων και γνώσεων των μελλοντικών εκπαιδευτικών για την οργάνωση εικαστικών διδακτικών σχεδίων στο νηπιαγωγείο, με έμφαση στη διερευνητική μάθηση και τη διαθεματικότητα. Τα έργα που δημιουργούν οι φοιτητές/τριες, ως μέρος της ερευνητικής διαδικασίας, εξερευνούν αυτοβιογραφικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ιδέες, αναδεικνύοντας τον τρόπο που οι άνθρωποι παράγουν και μεταδίδουν νοήματα στη σύγχρονη κοινωνία μέσω του οπτικού και υλικού πολιτισμού. Οι φοιτητές/τριες αξιοποιούν τις δημιουργικές πρακτικές των σύγχρονων καλλιτεχνών, χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά και εργαλεία, όπως κεραμική, ζωγραφική, ψηφιακά μέσα, κατασκευές, κολλάζ, πηλό, γύψο, ξύλο, σαπούνι κ.λπ., και διαφορετικές διαδικασίες, όπως εκτυπώσεις, πηλοπλαστική, λάξευση, χύτευση, δημιουργία καλουπιών, assemblage, κατασκευή κοστουμιών, εικαστικές κοινωνικές παρεμβάσεις, αξιοποίηση του χώρου και του σώματος, καθώς και το βίντεο. Μέσα από αυτές τις διαδικασίες, επεξεργάζονται δημιουργικά οικείες εικόνες και ασκούν κοινωνική κριτική σε διάφορα επίκαιρα και κρίσιμα θέματα.

 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται από τους φοιτητές/τριες να:

    • Κατανοήσουν τις ποικίλες ερευνητικές διαστάσεις της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας.
    • Χρησιμοποιήσουν δημιουργικά εργαλεία, όπως εννοιολογικούς χάρτες και εικαστικά ημερολόγια, στην εικαστική έρευνα.
    • Εξασκηθούν στην παραγωγή πρωτότυπων δημιουργικών ιδεών για την επίλυση προβλημάτων και ερωτημάτων.
    • Καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες στη χρήση υλικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών διαδικασιών, τόσο παραδοσιακών όσο και νέων τεχνολογικών μέσων, σε εικαστικά έργα και τεχνήματα.
    • Εφαρμόσουν στα εικαστικά έργα τους τις δημιουργικές στρατηγικές της σύγχρονης τέχνης, όπως η οπτική μεταφορά, για την κατανόηση θεμάτων και την παραγωγή νοήματος.
    • Εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση εικαστικών ερευνητικών σχεδίων.
    • Εφαρμόσουν τις δημιουργικές στρατηγικές των σύγχρονων καλλιτεχνών σε εικαστικά σχέδια διερευνητικής μάθησης και διαθεματικής διδασκαλίας για το νηπιαγωγείο.
    • Αναστοχάζονται κριτικά τη δημιουργική ερευνητική διαδικασία, με στόχο την προέκτασή της σε νέα ερωτήματα.

 

Αξιολόγηση

Αναφορικά με την αξιολόγηση του μαθήματος, οι διαδικασίες περιλαμβάνουν:

Α) Άτυπη Διαμορφωτική Αξιολόγηση: Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται ως προς τις ικανότητες και τις δεξιότητες που αναπτύσσουν στον χειρισμό των καλλιτεχνικών διαδικασιών.

Β) Συμπερασματική Αξιολόγηση: Στο τέλος του εξαμήνου, παρουσιάζονται τα εικαστικά έργα και τα ομαδικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ, ενώ αξιολογείται η συνολική παρουσίαση και οι αναστοχαστικές και κριτικές ικανότητες των φοιτητριών/τών στα έργα τους.

Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη διάρκειά τους οι φοιτητές/τριες πειραματίζονται με υλικά, τεχνικές και καλλιτεχνικές διαδικασίες προκειμένου να πραγματοποιήσουν την εικαστική έρευνα.

Περαιτέρω πληροφορίες (πχ μέθοδος αξιολόγησης) και υλικό του μαθήματος είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα του μαθήματος στο eclass.uth.gr


Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο