Η Σύγχρονη Τέχνη στο Εικαστικό Εργαστήριο: Διδακτικές Εφαρμογές στην Προσχολική Εκπαίδευση
Κωδικός Μαθήματος: ΚΤ0107
Είδος Μαθήματος: ΤΕ – Εργαστηριακό
Μονάδες ECTS: 5
Εξάμηνο: 5
Διδάσκων: Λέτσιου Μαρία
Περιγραφή του μαθήματος
Το εργαστηριακό μάθημα επικεντρώνεται στη δημιουργική έκφραση (Studio art class) και έχει ως κύριο στόχο τη βιωματική εξερεύνηση στον τομέα των εικαστικών τεχνών. Στόχος είναι η ανάπτυξη των δημιουργικών και ερευνητικών δεξιοτήτων των φοιτητών/τριών, καθώς και η εξοικείωσή τους με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση καλλιτεχνικών προγραμμάτων για την προσχολική εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται έννοιες της σύγχρονης τέχνης και της εικαστικής δημιουργίας, που προέκυψαν μετά τις δεκαετίες του 1970 και 1980. Η σύγχρονη τέχνη διαφέρει από τη μοντέρνα σε πολλές πτυχές, συμπεριλαμβανομένων των σύγχρονων θεωρητικών προσεγγίσεων για την ερμηνεία των εικαστικών τεχνών. Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με πρακτικές της σύγχρονης τέχνης, που περιλαμβάνουν την πολύ-αισθητηριακή εικαστική εμπειρία (interdisciplinary art), τη χρήση ψηφιακών μέσων και τη συμμετοχή της κοινότητας στη δημιουργία του έργου (π.χ. το προσανατολισμό της τέχνης στην κοινότητα – socially engaged art και κοινωνικές παρεμβάσεις – art interventions). Το μάθημα αυτό επιδιώκει την εξέταση της συνύπαρξης των ψηφιακών και παραδοσιακών καλλιτεχνικών μέσων με την κοινωνική εμπλοκή και τη συμμετοχή της κοινότητας. Οι φοιτητές δημιουργούν έργα τόσο με ψηφιακά (βίντεο, ηχητικά έργα, ψηφιακές μορφές) όσο και με παραδοσιακά μέσα (κεραμική, ζωγραφική, κατασκευές, κολλάζ, πηλό, γύψο, ξύλο, σαπούνι) και εφαρμόζουν διάφορες διαδικασίες, με στόχο την ανάδειξη των εννοιολογικών διαστάσεων του έργου τους. Επιπλέον, εφαρμόζουν δημιουργικές στρατηγικές της σύγχρονης τέχνης, προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα την καλλιτεχνική σκέψη των σύγχρονων καλλιτεχνών.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να:
- κατανοούν τις ποίκιλες παραμέτρους της σύγχρονης τέχνης και της καλλιτεχνικής σκέψης.
- Χρησιμοποιήσουν δημιουργικά εργαλεία, όπως εννοιολογικούς χάρτες και εικαστικά ημερολόγια, στην εικαστική έρευνα.
- Εξασκηθούν στην παραγωγή πρωτότυπων δημιουργικών ιδεών για την επίλυση προβλημάτων.
- Καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες στη χρήση υλικών, τεχνικών και καλλιτεχνικών διαδικασιών, τόσο παραδοσιακών όσο και νέων τεχνολογικών μέσων, σε εικαστικά έργα και τεχνήματα.
- εφαρμόζουν στα εικαστικά έργα τους τις δημιουργικές στρατηγικές της σύγχρονης τέχνης (π.χ. οπτική μεταφορά) για την κατανόηση θεμάτων και την παραγωγή νοήματος.
- εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση εικαστικών πολύ-αισθητηριακών σχεδίων με συμμετοχικό χαρακτήρα για το νηπιαγωγείο.
- Αναστοχάζονται κριτικά και αξιολογούν τα εικαστικά έργα (studio critique).
Αξιολόγηση
Αναφορικά με την αξιολόγηση του μαθήματος, οι διαδικασίες περιλαμβάνουν:
Α) Άτυπη Διαμορφωτική Αξιολόγηση: Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται ως προς τις ικανότητες και τις δεξιότητες που αναπτύσσουν στον χειρισμό των καλλιτεχνικών διαδικασιών.
Β) Συμπερασματική Αξιολόγηση: Στο τέλος του εξαμήνου, παρουσιάζονται τα εικαστικά έργα και τα ομαδικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ, ενώ αξιολογείται η συνολική παρουσίαση και οι αναστοχαστικές και κριτικές ικανότητες των φοιτητριών/τών στα έργα τους.
Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη διάρκειά τους οι φοιτητές/τριες πειραματίζονται με υλικά, τεχνικές και καλλιτεχνικές διαδικασίες προκειμένου να δημιουργήσουν εικαστικά έργα.
Περαιτέρω πληροφορίες (πχ μέθοδος αξιολόγησης) και υλικό του μαθήματος είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα του μαθήματος στο eclass.uth.gr